Lees hier over de ervaringen van de leerlingen en begeleiders die in Sri Lanka hebben meegewerkt aan de “English Project” van stichting Sri Lanka Support.

Meer foto’s kun je ook zien op Facebook en Instagram.

Elke dag werden er door drie verschillende groepen scholen bezocht, hieronder kun je de verslagen vinden:

Groep 1 | Groep 2 | Groep 3

Dagverslagen van de hele groep kun je hieronder vinden:

22/10/2015

Na de safari:
Na de safari zijn we weer de bus ingestapt om naar negombo te rijden, maar eerst gingen we lunchen in een restaurantje dichtbij het park. Het restaurant was ook gebaseerd op het park er hingen allemaal foto’s van dieren die in het park voorkomen. Nadat iedereen uitgegeten was, zijn we richting Negombo gaan rijden. De reis duurde een paar uur en de meesten gingen slapen. De mensen die niet sliepen hebben foto’s gemaakt van de slapende mensen. Toen we aankwamen bij het hotel hebben we onze koffers in de kamers gezet en zijn we naar het strand gegaan om souvenirtjes te kopen. Na een tijdje onderhandelen hadden de meesten hun souvenirtjes, de souvenirmannetjes hadden volgens mij de tijd van hun leven! Verder hebben een paar mensen nog gezwommen in de zee. Ook hebben we, net als op de eerste dag, met dezelfde jongens gevoetbald. In de avond was er een hele mooie zonsondergang daar hebben we nog naar gekeken en daarna zijn we gaan eten. We hadden verwacht dat we weer rijst en curry zouden krijgen, maar Joris en Pieter hadden pizza gehaald! Daar was iedereen echt heel blij mee. Aan het einde van de avond hebben we nog een evaluatie gedaan en toen was de laatste dag in sri lanka ook weer voorbij 🙁
Groetjes van Lisa
Safari:
Vandaag zij we met z’n alle op safari gegaan! We moesten om 4:15 opstaan, zodat we nog voordat de zon op kwam, bij het safaripark aan zouden komen.
Dus met een bus vol slaapkopjes gingen we op pad. Eenmaal aangekomen in het park was het ongeveer 6 uur in de ochtend en had iedereen er wel zin in!
We verdeelde ons over 3 jeeps en daar gingen we dan! We hebben veel dieren gezien: pauwen, leguanen, apen enz. Op een geven moment gingen we ontbijten. Met z’n alle zaten we midden in een wildpark met uitzicht over een prachtig meer. Daarna zijn we de jeeps weer ingesprongen en toen kwamen we aan bij een ander meer. Aan de overkant van dat meer zagen we een luipaard lopen! We vonden het allemaal fantastisch ook al zagen we alleen maar een rood vlekje. We probeerde met de jeeps dichterbij te komen. Onze jeep ging het bos in terwijl de rest ergens anders bleef wachten en ja hoor, de luipaard kwam super dichtbij de andere jeeps, en wij hadden hem gemist. Pech gehad. Maar toen we weg wilden gaan, kwam het luipaard opeens tevoorschijn en zagen ook wij hem van dichtbij! We bleven hem volgen en toen stak hij over het pad, recht voor onze neus! Dat was echt super gaaf! Iedereen was super enthousiast en blij. Toen was het al weer tijd om terug te gaan, rond een uur of 12 kwamen we aan bij onze bus en gingen we weer weg. Het was echt een super gave safari, we hebben echt geluk gehad. Maar ach, we hebben sowieso geluk gehad dat we mee mochten met deze geweldige reis!
Groetjes van Nina

21/10/2015
Vandaag hebben we weer lesgegeven op de scholen, de laatste echte lesdag. In de ochtend hebben Bente en ik groep 6 lesgegeven en hebben we veel liedjes met ze gezongen. In de pauze kregen we van een docent Sri Lankaanse hapjes. Toen hebben we in de middag gevolleybald, met kinderen van onze leeftijd. Hierna zijn we naar een paar ambachtslieden geweest. We hebben een winkel waar posters werden gemaakt, een naaiatelier en een stoffenwinkel bezocht. In de posterwinkel waren we maar heel kort en hebben we even gezien hoe posters enzo werden gemaakt. In het naaiatelier hebben we gezien hoe een vrouw een uniform aan het maken was. In de stoffenwinkel zijn we langer gebleven en hebben veel mensen theedoeken of zelfs sari’s (traditionele jurk die veel wordt gedragen in Sri Lanka) gekocht. Toen zijn we teruggegaan naar het hotel en zijn we na het avondeten gaan slapen, want de volgende dag moesten we weer vroeg opstaan.

Groetjes, Phoenix

18/10/2015

Hoi! Vandaag zijn we naar de sacred city Anuradhapura geweest. We moesten vroeg opstaan en we hebben een traditioneel Sri Lankaans ontbijt gehad. Dat ontbijt bestond vooral uit rijst en curries, wat wel gek was om in de ochtend te eten, maar het was wel lekker. Toen zijn we door de stad gefietst, naar het oude deel. Daar hebben we stupa’s bezocht. Dat zijn plekken waar relieken van Boeddha liggen. We hebben ook een optocht voor een offer voor Boeddha gezien, waar monniken en nonnen allemaal muziek maken en spullen aan Boeddha offeren. Ook zijn we om de stupa’s heen gelopen wat geluk zou brengen en ons zou zegenen. Nadat we teruggefietst waren door een heel mooi gebied van heel veel palmbomen en andere planten is de souvenirman naar ons hotel gekomen en hebben we allemaal souvenirs gekocht. Er was ook een bruiloft in het hotel, wat echt bijzonder was om te zien, want iedereen had prachtige jurken en pakken aan met veel sieraden en iedereen was aan het dansen. Morgen gaan we weer lessen geven op de scholen en naar de palm garden, waar we lekker gaan zwemmen!

Groetjes van Phoenix

17/10/2015

Vandaag zijn we bij de sponsorkinderen geweest, het eerste sponsorkind dat we bezochten was van mevrouw Dooren. Deze had het in vergelijking met de andere drie kinderen die we bezochten ”goed”. Het verschil tussen de eerste en het laatste huisje was echt enorm, de eerste was van steen gemaakt en de laatste was een leemenhutje helemaal afgelegen in het regenwoud. Ook had de ene wel elektriciteit en de ander niet. Op weg naar een van de huisjes stopte onze tuktuk driver Asanka uit het niets, bleek dus dat hij echt een heel erg klein schildpadje had gezien. Hij pakte deze op en zette hem achter in de tuktuk. s’ Middags gingen we naar het SOS Kinderdorp, daar gaven we cadeautjes aan de kinderen en hebben met ze gevoetbald. Het viel me op dat het Kinderdorp echt een oase van rust en liefde was. Ook was alles heel goed verzorgd en leek het even of we weer in Europa waren. Toen gingen we wandelend weer naar het hotel toe, om even snel te douchen. Hierna gingen we barbecueën bij Seedevi restaurant, hier hadden we vanaf Silver Sands naar Shanthi hotel ook al thee gedronken. Het barbecueën was erg lekker en gezellig, hierna hebben we het nog heel gezellig gehad in het hotel en toen gingen we naar bed.

Groetjes van Koen

16/10/2015

Door de tuktuk werden we naar één van de heiligste plekken in Sri Lanka gereden: de Bodhi Tree, een tak van de boom waar Budha ooit onder geslapen heeft. Na een rondleiding op blote voeten van mister Mappa zijn we gezegend door een van de monniken. Ik heb hier geen woorden voor, maar dit was een van de bijzonderste ervaringen die ik ooit heb gehad. Teruglopend naar de tuktuks werden we overvallen door een moessonregen. Binnen 3 seconden waren Phoenix, Haley en ik nat door het dansen. Terug in de tuktuks  zaten we dicht tegen elkaar aan, handen vasthoudend en doodsbang voor het onweer.

Groetjes van Marjolein.

15/10/2015

Inmiddels zijn we bij de 2e dag in Sri Lanka aangekomen. Vanochtend mochten we lekker uitslapen en we moesten om 9:00 klaar staan. Hoewel we mochten uitslapen waren er toch een paar mensen die zich verslapen hadden. Het ontbijt was erg lekker, een eitje, toast en een sapje. Daarna was het met de bus naar vismarkt. Het was super interessant, although het er wel een beetje heel erg stonk en er veel zwerfhonden waren was het toch leuk. We hadden ook een vriendje gemaakt, een lief zwerfhondje dat met ons mee liep over de hele markt. Vervolgens zijn we weer de bus ingegaan, op naar één van de mooiste tempels die ik ooit heb gezien. Het was werkelijk waar prachtig, met allemaal verschillende beeldjes en enorme beelden van boeddha. Toen we daar aankwamen begon er net een ritueel, een soort doping van een klein jongetje. Het was heel bijzonder met allemaal geluiden van klokken die luiden, en verschillende vuurtjes. We kregen ook allemaal een stip op ons voorhoofd. De volgende stop was een kokosbomen plantage. Daar kregen we een demonstratie van een man die in de meters hoge bomen klom, zonder ook maar enige zekering. Hij hakte was in de bomen om sap te verkrijgen was we mochten drinken. De meesten van ons vonden het heel smerig maar Koen vond het wel lekker. Tevens was er eens super lief meisje, van maar 10 jaar oud , dat super goed Engels sprak. Trots lieten zij en haar moeder foto’s van haar broer en leraren zien, je zult het haast niet verwachten maar vervolgens sprongen weer in de bus, op nar de volgende stop. Een plaspauze met wat thee. Ondertussen regende het met bakken uit de hemel. Dit was de laatst stop voordat we bij het hotel aankwamen, waar we het mooiste ontvangst ooit kregen. Er waren jongens in hele mooie kledij die ons, al dansend, naar binnen leidden. Bij de ingang van de zaal stonden meisjes die ons een kaar en een boeket gaven. Daar stonden vervolgens een aantal meisjes, heel  mooi gekleed en opgesteld met kaarsjes die we mochten aansteken. Toen mochten we gaan zitten. We kregen een prachtige dans van de meisjes met de kaartjes en daarna mochten we zelf een optreden houden. Een speech van Joris nog 3 hele mooie dansen van verschillende kinderen aan verschillende scholen en toen was het afgelopen. Daarna mochten we naar de kamers, die heel mooi zijn, nadat we al onze spullen een beetje hadden klaargemaakt en hadden ge- chilled, mochten wel lekker eten het was super lekker en gezellig. Joris vertelde over zijn bed in de honeymoon suite (een bed met rode spotjes aan de zijkant) en maakten nog was mooie foto’s van elkaar. Nog een halfuurtje WIFI en dan naar bed. Het was een geslaagde en indrukwekkende dag.

Groetjes uit Sri Lanka van Annemijn.

14/10/2015

Maandag avond moesten we om half 7 verzamelen. Daarna gingen we inchecken en kwam mene.er Koning nog langs, en we namen afscheid van onze ouders. We moesten door de douane, en Marjolijn dacht dat ze haar broek moest uitrekken omdat haar gulp van ijzer was, en de man van de douane zei ook dat het moeste en ze stond op het punt om het te doen totdat de man zei dat het niet hoefde. Na de douane liepen we naar de mac en gingen we eten en daarna naar de gate. We zaten in het vliegtuig na enkele misverstanden over de stoelen. Om 12 uur haalde Nina en Mathilde de feesthoedjes en ballonnen tevoorschijn, want Roos was jarig! Nadat we stilletjes hadden gezongen voor haar, gingen de meeste mensen slapen of gewoon chillen. Toen moesten we overstappen op Dubai, en hadden we heel kort de tijd om even iets te drinken te halen. Nina, Mathilde, Roos en ik waren nog bijna te laat gekomen, omdat het maken van de smoothies heel lang duurde. Uiteindelijk waren we op tijd en zaten we allemaal in het vliegtuig. We kwamen aan in Colombo waar Netty en Senpathi ons aan het opwachten waren. We konden met onze spullen in een busje, en reden naar ons hotel Silver Sands in Negombo. Daar aangekomen namen we een verfrissende duik in de zee, en hebben we gevoetbald met plaatselijke kinderen. Daarna kregen we een heerlijke maaltijd voorgeschoteld en mochten we kiezen, of we nog even in de lobby op onze telefoon mochten of dat we naar de kamers gingen. Dit was de eerste dag!!

Groetjes Haley.

13/10/2015
We zijn aangekomen in Sri Lanka! Na een lange vliegreis met weinig slaap zijn wij ontvangen door Janny en Senphati van SLS. Ook Tiliack, een fijne buschauffeur heeft ons door de drukke straten van Colombo geleid naar ons tijdelijk verblijf “Silver Sands”, een hotel direct aan het strand, waarna wij een duik hebben genomen in de Indische oceaan.
Morgen een volle dag, met culturele stops onderweg naar Anuradhapura, waar we eenmaal aangekomen, ontvangen zullen worden door een delegatie van het Sri Lankaanse ministerie van onderwijs en leerlingen van vier scholen waar onze SLS-ers hun lessen zullen geven. Het gaat een groot feest worden!

Beste lezers,

Wij, elf kinderen, drie begeleiders en ik (Roos), gaan over twee weken iets heel bijzonders doen; wij gaan namelijk samen op reis naar Sri Lanka. Hier gaan wij kinderen Engelse lessen geven, die we zelf bedenken en helpen een school op te bouwen. Als voorbereiding hebben we samen meer dan 3000 (!) euro opgehaald, met onder andere collecteren, polaroid foto’s verkopen, auto’s wassen, schoonmaken en kauwgom schrapen…
Eerst kenden we elkaar (bijna) allemaal niet, maar we worden een steeds hechtere groep en we hebben er ongelofelijk veel zin in!
Ons vertrek zal plaatsvinden op 12 oktober en dan vliegen we eerst naar Dubai en dan door naar Colombo (de hoofdstad van Sri Lanka) op mijn verjaardag!! De dag hierna gaan we weer door naar Anuradhapura, waar ook de scholen zijn. Hier zullen we dan 9 dagen verblijven en dan gaan we weer naar huis!

Groetjes,

Roos (V5B)

Het Sri Lanka support (SLS) team!

Doelen van Sri Lanka Support:

• Met een team geld inzamelen om een reis te kunnen maken naar Sri Lanka.
  • Activiteiten verzorgen rondom geldinzameling
  • Op reis naar Sri Lanka om daar scholen te bezoeken, lessen te verzorgen en te klussen (oktober 2015)
  • Sri Lanka, de mensen en de cultuur leren kennen

Sponsorloop
Op dinsdag 2 juni hielden wij een sponsorloop met de gehele onderbouw en op vrijwillige basis de bovenbouw. Het ingezamelde geld gaat naar stichting Sri Lanka Support. Het SLS team hielp met de organisatie van de sponsorloop. Vooraf met sponsorformulieren, reclame maken ervoor, bovenbouwleerlingen enthousiasmeren, tijdens de sponsorloop zelf en na de sponsorloop met geld ophalen en tellen. Vorige keer hadden we €17,500 ingezameld, hopelijk wordt het weer een mooi bedrag! Aan de inzit van de leerlingen heeft het in ieder geval niet gelegen want het was, ondanks de donkere wolken en wind (het bleef droog tijdens de loop!), een super geslaagde dag! Er werd heel enthousiast gerend. Kortom, het was een absolute TOP dag!
Web en socials:

Volg ons op Facebook en Instagram
De stichting zelf: http://www.srilankasupport.nl en op facebook: Stichting Sri Lanka Support

Het SLS-team

Onze sterren:
(Tip: hover met de muis over de foto’s voor een naam)