De nieuwe bruggers zijn begonnen!

Het was wel even wennen. Voor de bruggers en hun ouders natuurlijk. Maar dit jaar ook voor de mentoren en de docenten. Door de coronamaatregelen kan dit jaar de traditionele (zeg maar gerust legendarische) werkweek naar Asten geen doorgang vinden. Niet getreurd, want in plaats daarvan werd een introductieprogramma bedacht. We hopen dat we later dit jaar alsnog op kamp kunnen met de eerste jaarlaag.

Op dinsdag was de ontvangst in de aula, dit jaar zonder ouders erbij. Hier hoorden de leerlingen bij wie ze in de klas komen en wie hun mentor wordt. Direct daarna was er tijd voor kennismaking, een rondleiding door de school (waarbij en passant ook de lockers in gebruik konden worden genomen) en een eerste informaticales om voor het eerst in te loggen in Magister. Woensdag ging de wekker al vroeg af, om alvast een beetje te wennen. Omdat de meeste leerlingen en hun mentoren elkaars namen nog niet echt kennen, begonnen we de dag met een kennismakingsspel. De rest van de ochtend en het begin van de middag werkten de klassen een programma af, dat uit totaal zes onderdelen bestond:

  • Een informaticales om kennis te maken met de belangrijkste digitale hulpmiddelen die op school in gebruik zijn.
  • Een oriëntatieprogramma in de vorm van een zogeheten goosechase door de school.
  • Een kennismaking met het rooster en hoe dat in elkaar zit, waarbij ook nog even aan de orde kwam hoe je je agenda bijhoudt.
  • Het Talen, Landen en Culturenspel (TLC): een ingewikkelde puzzel die door goed samen te werken met de hele klas moest worden opgelost.
  • Een leerzame historische wandeling door de buurt met aan het eind een ijsje van Gie Gelato.
  • Een informatiefilmpje over de activiteiten van de Montessori Academie, waarbij ook nog even de voetjes van de vloer gingen: de bondsleden gaven namelijk ook nog een korte cursus ‘dansen als een echte Montessoriaan’.

Zo’n uitgebreid programma past natuurlijk niet op één dag, dus donderdag gingen we hiermee door. Toen alle klassen de zes onderdelen hadden afgewerkt was er ruimte voor speeddates: in tweetallen gingen de leerlingen in gesprek. In een paar minuten kun je veel over elkaar te weten komen! Daarna was er tijd voor ontspanning: in de lokalen werden films vertoond en om beurten mochten de klassen naar beneden komen om bij de patatkraam een grote puntzak friet en een snack te halen. Heerlijk!

De avond stond in het teken van RML’s Got Talent. Andere jaren vormde de grote zaal in Asten het decor voor dit artistieke programma, nu speelde het zich af in de aula. Enkele leerlingen lieten zien wat ze in huis hadden: zang door Mirthe uit V1c, ballet door Pien uit L1b, harp door Sophie uit L1b, viool door Lieve uit L1a, piano door Olijf uit V1b en een dansje door Guusje, Maud en Cato uit L1c en Elske uit V1b. Ook speelde leerlingmentor Jonathan iets op zijn basgitaar en zongen de ‘Montebruggers’ een lied. Na afloop ging de jury in beraad en kwam tot de conclusie dat de RML Award dit jaar naar Olijf gaat, die de hele zaal stil kreeg met haar prachtige pianospel uit de film ‘Amélie’. Maar meedoen is belangrijker dan winnen. Of nee: meedoen is winnen. Daarom was er voor alle deelnemers een button die ze op mochten spelden als prijs.

Het was een lange dag, die werd afgesloten met een spetterende disco. De volgende dag mocht iedereen een beetje uitslapen, want de variathon stond pas voor de middag op het programma. Normaal vormt dit sportieve spektakelstuk het startpunt van de werkweek, nu vormde deze zeskamp het slotstuk van de introductieweek. Ruim twee uur lang streden de bruggers om de eeuwige en onvergankelijke roem, zoals Olympiërs dat in de oudheid deden: de waterestafette, tennisballen schieten met de katapult, zaklopen, skilatten lopen, doeltje schieten, trefbal. Toen alle klassen de zes onderdelen hadden afgewerkt, de stofwolken een beetje opgetrokken waren en de uitslagen van de verschillende onderdelen bekend werden gemaakt bleek V1b de afgetekende winnaar van deze speciale corona-editie van de variathon.