Ons Montessori onderwijs

Lessen

Je krijgt op het RML veel ruimte voor eigen keuzes. In veel lessen kun je bijvoorbeeld kiezen uit verschillende opdrachten, werkvormen of niveaus. Ook krijg je voor elk vak een studiewijzer waarin staat wat je per periode voor dat vak moet doen. Wat je moet doen staat dus vast, maar jij bepaalt hoe en wanneer!

KWT

Elke dag tijdens het derde lesuur heb je KeuzeWerkTijd (KWT). Je kiest dan zelf wat je doet: welk lokaal, welk vak en welke docent. Je kunt tijdens het KWT-uur extra uitleg of oefenmateriaal krijgen, maar je mag ook huiswerk maken, aan een werkstuk werken of een toets inhalen. Samenwerken of elkaar overhoren vinden we prima. Als je liever in alle rust wilt werken, ga je naar een stiltelokaal of de computerruimte.

Activiteiten

Bij ons onderwijs hoort dat we veel activiteiten organiseren die je met steeds ándere leerlingen en docenten doet. Ook in de lessen vinden we samenwerken belangrijk, want leren doe je van en met elkaar. In de Bond en de Senaat (echte RML-begrippen) krijg je alle ruimte en verantwoordelijkheid om dingen te organiseren of mee te denken over onze school. Verantwoordelijk ben je immers voor jezelf én voor elkaar!

Brugklas

Op het Montessori Lyceum hebben we een tweejarige brugperiode. Je hebt dus twee jaar de tijd om te bepalen of je verder gaat naar 3 atheneum of 3 havo. Wil je (misschien) naar het gymnasium, dan krijg je het eerste jaar vanaf februari lessen Grieks en Latijn. Heb je na het eerste jaar brugklas een lijst met hoge cijfers en wil je graag naar het VWO, dan kun je doorstromen naar 2-VWO.

Heb je een enkelvoudig VWO-advies gekregen? Dan kun je in het eerste jaar starten in een VWO-klas waar je extra wordt uitgedaagd. Hier kun je ook Grieks en Latijn volgen om te zien of gymnasium bij je past.

Maria

Maria Montessori leefde in een tijd van grote veranderingen door de industrialisatie en sociale onrust in Europa. In deze periode van strijd voor gelijke rechten voor arbeiders en vrouwen, studeerde Montessori af als de eerste vrouwelijke arts in Italië. Ze specialiseerde zich in de pedagogiek. Haar voor die tijd vernieuwende opvoedkundige ideeën paste zij succesvol toe in de Case dei Bambini, basisscholen voor kansarme kinderen in Rome. Maria’s boek De Montessori Methode werd een basis voor Montessori-onderwijs wereldwijd. Na haar invloedrijke wereldreis vestigde ze zich in Nederland, waar ze in 1952 overleed.

Montessori Vereniging

De Nederlandse Montessori Vereniging (NMV) maakt zich sterk voor montessorionderwijs en opvoeding als volwaardige onderwijsvorm in Nederland. De NVM bewaakt, ondersteunt, ontwikkelt en verbindt het montessorigedachtegoed in Nederland. Het RML is actief lid van de NMV. Dat betekent dat zij meedoet aan verschillende leernetwerken en dat onderwijsprofessionals cursussen of opleidingen volgen bij door de NMV erkende opleidingen te volgen.