Hoe krijg je 43 leerlingen uit havo 4 stil? Laat ze voor dag en dauw naar school komen en zet ze om zeven uur ’s ochtends in een bus naar Frankrijk. Het werkt, echt waar. In alle rust reden we dinsdag naar Lille voor de jaarlijkse excursie.
Deze schoolreis, die intussen gerust een traditie genoemd mag worden, staat geheel in het teken van het oefenen van de spreekvaardigheid (nou ja, en de luistervaardigheid natuurlijk). Na aankomst op de Place du Général de Gaulle verspreiden de leerlingen zich namelijk met een vragenlijst waar ze geruime tijd zoet mee zijn. Natuurlijk is hulp hierbij noodzakelijk en vragen staat vrij… maar wel in het Frans. Deel van de opdracht was ook het aanschaffen van een ansichtkaart om op te sturen naar een docent van wie je les hebt.
Rond de middag verzamelden we weer om te kijken hoe iedereen het ervan af had gebracht en om de ansichtkaarten in ontvangst te nemen. Deze werden, voorzien van een fraaie tekst (vanzelfsprekend in het Frans) op de post gedaan, waarna alle groepjes geld kregen om zelf ergens te gaan lunchen.
Na de lunch stond de volgende uitdaging op het programma: mensen interviewen over een vooraf gekozen onderwerp (bedoeld om later op school een presentatie over te geven) en erachter zien te komen wie toch de persoon was op de foto die elke leerling individueel meekreeg. In de meeste gevallen kon een willekeurige voorbijganger daar wel bij helpen. Brigitte Bardot, Franck Ribéry, Jean-Paul Sartre. Maar hoe toch ook alweer die politicus heet die zich aan kamermeisjes vergrepen heeft wisten zelfs de Fransen niet zomaar op te lepelen.
Aan het eind van de middag kon er nog even wat gewinkeld worden, waarna het alweer tijd was om de bus op te zoeken. Het was een ontspannen, leerzame en uitstekend georganiseerde schoolreis. Chapeau, mevrouw Van den Berg en mevrouw Makovitz!
(Cor de Jong)
Citaten van de leerlingen zelf:
Het was veel lopen, maar nu hebben we wel heel Lille gezien.
Het was leuk om een keer iets anders te doen dat het vak ook veel leuker en interessanter maakt.
Leerzaam om met mensen te praten die Frans als eigen taal hebben.
We hebben veel Frans kunnen praten en kregen genoeg vrije tijd. Het was een leuke dag!
Het was een zeer leerzame dag. Ik ben zelfverzekerder geworden in het spreken en het aanspreken van mensen en dat is veel waard!
En dan zijn er altijd nog de foto’s: